Thursday, August 6, 2015

Kalau bukan sekarang apa yang aku buat

Assalamualaikum readers.. *fuh fuh. banyak habuk kat blog ni


Entry kali ni nak tulis pasal kalau laa aku tak sambung belajar. Nak dijadikan cerita, masa practical degree dulu aku dapat offer kerja dekat company yang aku kerja that time laa. Pastu memang ada dalam hati niat nak sambung belajar lagi. Tapi tuu baru niat laa, tak confirm se-confirm confirmnya lagi. Sebab masa tuu dalam dilema lagi nak kerja or nak sambung belajar. 

Bila fikir fikir balik, kalau kerja dapat duit, dapat bagi mak abah rasa duit gaji aku. Masa tuu arwah mak ada lagi. Mak abah macam ikut je apa yang aku nak. Sebenarnya aku nampak deorang macam nak aku kerja je. Lagipun tempat kerja dekat dengan rumah kan.Tapi at the same time hati aku macam memberontak nak sambung belajar jugak. So aku pun macam tanya opinion senior-senior either nak sambung or belajar. 

At last, aku decide nak sambung belajar lagi. A month after practical aku dah plan siap-siap da nak balik Kuala Terengganu balik dengan niat nak sambung belajar. Tapi kita tak tahu kan perancangan Allah tuu. A month after practical tuu arwah mak aku telah kembali ke rahmatullah. Aku dengan perasaan yang bercampur baur tuu tak tahu laa betul ke keputusan yang decide ni. Selepas mak takda, abah ngan kakchik & the geng (anak-anak) je ada kat rumah. Kesian tengok abah sebenarnya. Dia sunyi tuu tapi dia tak cakap, Allah je tahu macam mana perasaan aku masa tuu. Aku teruskan jugak dengan niat nak sambung belajar. Almost 10 months da aku kat sini. InshaaAllah akan berdaftar untuk sambung belajar next month. Dan meneruskan karier aku sebagai student. InshaaAllah moga Allah permudahkan segala urusan aku. Aminn. 

Back to kalau laa aku tak sambung belajar kan, mesti aku da naik motor pergi kerja awal-awal pagi lalu hutan sawit plus paya bakau and plus lagi jumpa itik angsa yang selalu nak aim gigit aku. Aku naik moto kowt, itu pun dia gagah jugak nak ligan (kejar) aku nak patuk aku punya pasal. Actually bukan aku je mangsa dia. Semua org yang lalu kawasan tuu. Apa ntah masalah itik tuu. Okay stop cakap pasal itik angsa. Haha.

Then mungkin jugak aku boleh terserempak ngan "ba alif ba ya". Hutan sawit common lettew kalau ada makhluk tuu, Tapi alhamdulillah laa sepanjang aku practical 3 bulan tada lagi jumpa ngan dia. hihi. Kalau jumpa tuu lari tak cukup tanah apa aku rasa. Mungkin juga muka aku tak secerah sekarang laa. Sebab kerja memang kena turun dekat site kolam. Mampu kau nak sapu sunblock satu badan tiap kali pergi kerja. Hahaha. 


Itu semua hanya throw back semata mata. Biasa laa hidup ni kadang-kadang kita di bawah, kadang-kadang kita di atas, Just in case kita di bawah cepat-cepat laa berusaha untuk naik ke atas. Note to myself too. Inilah yang dikatakan dengan lumrah kehidupan. Aku selalu cakap kat diri aku " Everything happens with a reason" kerana Allah tuu sebaik baik perancang. And one more thing benda yang aku pegang sekarang "Once you start, you must finish it!". So sekarang aku dah nak belajar balik, aku kena habiskan jugak macam mana pun. Okay that's it! 

xoxo by nina :)

No comments:

Post a Comment